En gruvlastmaskin är egentligen precis vad det låter som – en lastmaskin som används särskilt för gruvdrift. De kallas också för LHD, vilket är en engelsk förkortning som står för Load, Haul, Dump. Det är också just det en gruvlastmaskin används för – att lasta de bergmassor man utvinner i en gruva, frakta dem till en annan plats och dumpa.
Eftersom de är konstruerade för att användas under jord ser gruvlastmaskiner något annorlunda ut i sin utformning jämfört med en vanlig lastmaskin. De är till exempel lågbyggda, för att lättare navigera i trånga tunnlar, och har mycket kraftiga däck för att klara de påfrestningar som maskinens tunga last innebär. Däcken kan antingen vara grovmönstrade eller helt släta, och de sistnämnda kallas ofta för just gruvdäck. Nackdelen med att gruvlastmaskinen är så välanpassad till sitt syfte är att maskinen inte passar för någon annan arbetsuppgift. Dess grovhet och brist på finmotorik gör till exempel att den inte lämpar sig för precisionsarbeten, och det faktum att maskinens skopa oftast är fastmonterad permanent gör att man inte kan använda maskinen för någon uppgift som kräver ett annat redskap, till exempel gafflar. I gengäld är skopan mycket stor och rymmer mycket, samtidigt som en gruvlastmaskin har stor bryt- och lyftkraft. Det gör att den klarar de stora och tunga volymer bergssten som den ska frakta.
För att gruvlastmaskinen ska kunna hålla den låga profil som krävs för arbete under jord sitter styrhytten nedsänkt på maskinens sida. Eftersom detta ger föraren mycket begränsad sikt, brukar en gruvlastmaskin vara utrustad med flera kameror på utsidan av maskinen, som föraren kan använda för att navigera.
Gruvlastmaskiner är alltid antingen dieseldrivna eller eldrivna. Med en gruvlastmaskin är prestanda knappast ett problem, men med andra dieseldrivna eller eldrivna fordon kan det finnas mycket att vinna på att försöka höja prestandan till fordonets maxkapacitet. För dieseldrivna fordon kan detta göras genom att man utför en dieseloptimering. Det gör inte bara att fordonets prestanda förbättras, utan också att bränsleförbrukningen minskar, vilket i längden även är bra ur ett miljöperspektiv. Det finns med andra ord inget att förlora.
Sverige är stora inom tillverkningen av gruvlastmaskiner, då två av de tre största tillverkarna av gruvlastmaskiner i världen är svenska, nämligen Sandvik AB och Atlas Copco.